vasael.ir

کد خبر: ۱۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵ - 28 October 2018
معرفی کتاب؛

معرفی کتاب|فرهنگ روابط اجتماعی در آموزه های اسلامی

وسائل- نیازهای مادی و معنوی، انسان را به زندگی اجتماعی کشانده است وی جهت بهره گیری از خدمات و معنوی دیگران ، نیازمند ارتباط با آن هاست و برای دوام ارتباط و زندگی جمعی نیازمند ضابطه و قانون در روابط اجتماعی است چه بدون ضابطه و پای بندی به آن شالوده زندگی اجتماعی از هم می پاشد و اجتماع از بین می رود از این رو توجه کردن و به کاربستن اصول حاکم بر روابط اجتماعی برای افراد در نهادهای مختلف اجتماعی امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار وسائل ؛ این کتاب با بهره جستن از اقیانوس ژرف آیات و روایات، اصول روابط اجتماعی را با نگاه فرهنگ سازی ارایه نموده است. لذا در قدم نخست ارزش های درونی را در هفت فصل و در گام بعدی ارزش های رفتاری را در دوازده فصل پیشکش می نماید

در جلد نخست ارزش های درونی را با سر فصل های شخصیت ، مسئولیت ، اخوت، اعتدال ، نظم و انضباط ، پندار(ظن) و امنیت پیش رو دارید.

عنوان کلی کتاب (فرهنگ روابط اجتماعی)سویه نگاه نگارندگان را به بعد اجتماعی موضوعات کتاب معطوف داشته است . اگر نیم نگاهی نیز به بعد فردی موضوعات شده به مثابه پیش نیاز یا به مناسبت می باشد . لذا آن چه در این کتاب آمده است تمام موضوع نیست و بررسی تمام بعدی ان نیاز به تاملی دیگر دارد.

فصل های این کتاب به شرح ذیل می باشد:

1- شخصیت متعادل

2- مسئولیت پذیری و مسئولیت گریزی

3- برادری و اخوت ایمانی

4- اعتدال

5- نظم و انضباط

6- ظن

7- امنیت

در تبین اجمالی ارتباط و ترتیب سر فصل های ارائه شده می توان گفت:

سخن از شخصیت آدمی ، سخن از عالمی شگفت و پیچیده است که ترکیبی از ویژگی های روانی ، جسمی ، زیستی و اجتماعی اوست . این ویژگی در طول زمان حاصل می شود و به فرد ، چگونگی رفتار و تطبیق با محیط را القا می کند .

مهم ابشخور این ویژگی هاست که می تواند شخصیت فرد را نورانی ، سالم و بالنده سازد و استعدادهای مثبتش را از قوه به فعل رساند.

مسئولیت پذیری اجتماعی انسان را به همگرایی و همبستگی می کشاند در جامعه ایمانی ، از اخوت به استوارترین عامل برای ایجاد این همبستگی یاد شده است.

دستیابی و پاسبانی از شخصیت کمال یافته انسانی علاوه بر حس مسئولیت پذری که به ان اشاره شد به ایجاد اعتدال و توازن در افکار و رفتار نیز وابسته است.

پافشاری آموزه های دینی بر نظم وانضباط فردی و اجتماعی تاکید بر اعتدال در حوزه های مختلف زندگی است .

گفتنی است تما م تلاش این بوده که روش نگارندگان در ارائه موضوعات هماهنگ باشد اما علاوه بر تفاوت قلم ، تفاوت نگاه ، پیش زمینه ها و تخصص ها ، زمینه ای جهت تفاوت سطح ، حجم و سبک نگاشته ها رو فراهم آورده است.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶